Silvia Silleresi

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Silvia Silleresi è ricercatrice presso l’Università di Milano-Bicocca, e fa parte del gruppo “Acquirer” sotto la direzione di Maria Teresa Guasti, nell’ambito del progetto ERC Synergy Grant 2019, Leibniz Dream. In precedenza, è stata ricercatrice presso l’I3lab (Innovative, Interactive Interfaces Laboratory) del Politecnico di Milano. Ha conseguito il dottorato in Psicolinguistica nel 2018 presso l’UMR 1253, iBrain, Université de Tours (Francia), con una tesi intitolata “Profili di linguaggio strutturale e abilità non verbali in bambini monolingui e bilingui con ASD”.

I suoi principali interessi di ricerca includono l’acquisizione L1 e L2, i profili di abilità linguistiche e cognitive in popolazioni tipiche e atipiche, come quelle con Disturbo dello Spettro Autistico (ASD) e Disturbo del Linguaggio (DLD).

In passato, ha lavorato sull’applicazione di nuove tecnologie per valutare e potenziare le abilità linguistiche in bambini con sviluppo tipico, adulti e bambini con disturbi del linguaggio. Più recentemente, il suo lavoro si è concentrato sull’acquisizione cross-linguistica di morfosintassi e semantica.

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Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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