Marco Tettamanti

tettamanti

Marco Tettamanti, Ph.D., Professore Associato in Psicobiologia e Psicologia Fisiologica. Nel 1996, ha conseguito la laurea magistrale in neurobiologia e biologia molecolare presso il Biozentrum dell’ Università di Basilea, Svizzera. Nel 2004, ha ottenuto un dottorato in Neuroscienze presso l’Università di Zurigo, Svizzera. Dal 2004 al 2018 ha lavorato come ricercatore IRCCS presso l’ Istituto Scientifico San Raffaele di Milano, Italia. Dal 2018 al 2022 ha ricoperto il ruolo di Professore Associato presso il Centro Interdipartimentale Mente/Cervello (CIMeC) dell’ Università di Trento, Italia. Dal 2022 afferisce all’ Università di Milano-Bicocca.

La sua ricerca si concentra principalmente sulla neurobiologia del linguaggio, combinando metodi psicolinguistici, psicofisici, neuropsicologici e cognitivo-computazionali con tecniche di neuroimaging multimodale (MRI, MEG, EEG, TMS) per comprendere i meccanismi neurali alla base delle funzioni del linguaggio normale e patologico e dello sviluppo del linguaggio.

News

Prossimi Appuntamenti

febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

    See more details

Contatti