Jasmijn Bosch

Picture Jasmijn BoschJasmijn Bosch è una dottoranda nella rete MultiMind, un progetto di ricerca internazionale che si concentra sul multilinguismo. Il suo progetto, ‘Educazione linguistica e alfabetizzazione nei bambini migranti in contesti educativi’, è sotto la supervisione di Francesca Foppolo, Maria Teresa Guasti e Fabrizio Arosio.

Jasmijn ha studiato Liberal Arts and Sciences presso il University College Utrecht e Linguistica presso l’Università di Amsterdam. Durante i suoi studi si è concentrata sull’acquisizione del linguaggio e sulla psicolinguistica. Il bilinguismo è uno dei suoi temi di ricerca preferiti, non solo perché ha il potenziale per contribuire alla conoscenza della cognizione umana, ma anche per la sua rilevanza sociale. Nel suo progetto di dottorato, quindi, studierà l’acquisizione della seconda lingua e lo sviluppo della lettura in diverse popolazioni di bambini bilingui. L’obiettivo finale è di contribuire sia alla teoria psicolinguistica che allo sviluppo di una politica educativa basata sull’evidenza scientifica.

 

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Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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