Shenai Hu

persone_0003_hu_shenaiShenai Hu è ricercatrice post-dottorato presso il dipartimento di Psicologia dell’Università di Milano-Bicocca. Nel 2014 ha ottenuto il titolo di Dottore di Ricerca in Linguistica dall’Università Autonoma di Barcellona e dall’Università di Milano-Bicocca. Nel 2015 ha avuto una posizione di ricercatrice post-dottorato presso il dipartimento di Filologia, Letteratura e Linguistica dell’Università di Verona. Si interessa di sviluppo del linguaggio e disturbi linguistici evolutivi, con un focus particolare sui bambini bilingui.

È particolarmente interessata a come varie aspetti della forma linguistica – sintassi in particolare – interagiscono con altri aspetti dello sviluppo linguistico. Al momento si occupa di disturbi della lettura e disturbi specifici del linguaggio in bambini bilingui Cinese-Italiano.

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Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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