Maria Teresa Guasti

maria_teresa_guasti_885x432pxMaria Teresa Guasti si occupa di acquisizione del linguaggio nei bambini in molteplici contesti. Oltre ai contesti monolingue e bilingue, si occupa di acquisizione del linguaggio in bambini con impianto cocleare, in bambini con disturbi specifici del linguaggio e con dislessia.

Ha partecipato a vari progetti europei (EDUGATE, LACA, Trilinguismo nella scuola dell’infanzia) e italiani ed attualmente partecipa al progetto MultiMind (H2020-MSCA-ITN-2017) e ERC-Synergy Leibnizdream con Artemis Alexiadou e Uli Sauerland.

È vice-presidente dalla Fondazione Marica De Vincenzi Onlus, professoressa invitata presso il centro internazionale per la salute del bambino, esperta straniera presso la scuola di educazione speciale del distretto Haidan a Pechino e referente per l’educazione linguistica inglese presso la scuola dell’infanzia Bambini Bicocca.

È autrice di numeri articoli su riviste internazionali e autrice di tre libri recenti: The acquisition of Italian: Different modes. Benjiamin con Adriana Belletti (2015), Language acquisition. The Growth of grammar. Cambridge, Mass: MIT Press (2017) seconda edizione e Imparare la lingua giocando con frasi e parole. (con Silvia Silleresi e Mirta Vernice) pubblicato da Raffaello Cortina.

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Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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