Lara Mantovan

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Lara Mantovan è assegnista di ricerca presso l’Università Ca’ Foscari di Venezia.
A Ca’ Foscari si è formata sia come linguista sia come interprete di lingua dei segni italiana (LIS). Nel 2015 ha completato il dottorato di ricerca con una tesi sulla sintassi delle espressioni nominali in LIS sotto la supervisione del Prof. Carlo Geraci e della Prof.ssa Anna Cardinaletti. Terminato il dottorato, ha lavorato come assegnista di ricerca in vari progetti volti a studiare aspetti strutturali della grammatica della LIS (all’Università Ca’ Foscari e all’Università di Milano-Bicocca).
Attualmente collabora al progetto europeo SIGN-HUB, nel quale è coinvolta nella stesura della grammatica della LIS e nella creazione di strumenti per la valutazione delle competenze linguistiche in LIS. Gli argomenti su cui si è principalmente concentrata la sua attività di ricerca sono la distribuzione dei modificatori nominali, gli argomenti nulli, i predicati di movimento, le appositive, gli impersonali e l’espressione dell’ironia.

News

Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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