Giulia Mornati

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Giulia Mornati è una dottoranda dell’Università di Milano-Bicocca. Il suo progetto, ‘La comprensione delle parole funtori nei bambini italiani dai 12 ai 24 mesi’, è sotto la supervisione di Maria Teresa Guasti.

Si è laureata in Psicologia Clinica, dello Sviluppo e Neuropsicologia nel 2014 presso l’Università di Milano-Bicocca. Successivamente ha lavorato come borsista presso l’area di psicopatologia dello sviluppo dell’IRCCS Eugenio Medea – Associazione La Nostra Famiglia (Bosisio Parini, LC). Era coinvolta in un progetto di ricerca sotto la supervisione della Dott.ssa Chiara Cantiani volto all’identificazione precoce di marker neurofisiologici per i disturbi del linguaggio e dell’apprendimento e le diverse traiettorie evolutive in bambini dai 6 mesi di vita.

Nel corso del suo dottorato si occuperà dello studio della morfologia nei bambini italiani dai 12 mesi di vita ed in particolare della comprensione degli articoli e dei clitici.

News

Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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