Elena Pagliarini

ElenapElena Pagliarini è ricercatrice presso il Center for Brain and Cognition (CBC) dell’Universitá Pompeu Fabra (Barcelona). Nel 2016 ha conseguito il dottorato in “Psicologia Sperimentale, Linguistica e Scienze Cognitive” presso l’Universitá degli Studi di Milano-Bicocca. Durante il dottorato, ha lavorato a un progetto che aveva come obiettivo quello di indagare le abilitilità predittive di bambini e adulti con Dislessia Evolutiva. Durante il dottorato, ha trascorso un periodo di ricerca presso l’ ARC Center Macquarie University (Sydney), sotto la supervisione del Prof. Stephen Crain. Dal 2016 collabora con il BabyLAB dell’Università di Potsdam (Berlino), la cui responsabile è la Prof. Barbara Höhle.

I suoi principali interessi di ricerca sono: l’ínterfaccia sintassi-semantica e inferenze pragmatiche (come per esempio le implicature scalari e le inferenze di ‘libera scelta’) nell’acquizione della L1; l’interpretazione semantica dei connettivi logici in una prospettiva cross-linguistica; le abililità di predizione in bambini con Dislessia Evolutiva e Disturbo Specifico del Linguaggio.

Elena è parte del progetto europeo PredictAble: Understanding and Predicting Developmental Language Abilities and Disorders in Multilingual Europe ed è stata coinvolta nel progetto europeo GraMALL: Grasping Meaning across Languages and Learners.

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Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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