Chiara Dal Farra

IMG_0717Chiara Dal Farra è assegnista di ricerca presso l’Università degli Studi di Milano-Bicocca. Nel 2020 ha conseguito il dottorato in Scienze del Linguaggio presso l’Università Ca’ Foscari di Venezia con una tesi dal titolo “To be or not to be an island. The status of adjuncts” sotto la supervisione di Alessandra Giorgi.

I suoi interessi principali riguardano vari aspetti di sintassi, tra cui la creazione di dipendenze e i casi in cui queste siano bloccate, le isole. Durante il suo dottorato si è concentrata in particolare sugli aggiunti, sia da un punto di vista sperimentale che teorico. Si è anche occupata di focalizzazione, soprattutto durante la laurea magistrale in Linguistica Teorica a Ca’ Foscari, e di aspetti di interfaccia tra sintassi e pragmatica, in particolar modo con alcuni tipi di domande speciali. Per queste, ha approfondito lo studio dei gesti e della prosodia.

Dal 2021 Chiara è parte del progetto europeo LeibnizDream (Realizing Leibniz’s Dream: Child Language sas Mirror of the Mind).

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Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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