Anastasia Parini

parini

Anastasia Parini è una Dottoranda in Psicologia, Linguistica e Neuroscienze Cognitive, sotto la supervisione della prof.ssa Maria Teresa Guasti.
Dopo la laurea triennale in Lingue, Civiltà e Scienze del Linguaggio (L-11) presso l’Università Ca’ Foscari Venezia, con una tesi sperimentale su fenomeni fonologici in lingua dei segni italiana (LIS), “Phonological Phenomena in Italian Sign Language (LIS): Epenthesis and Repetition Loss”, sotto la supervisione della prof.ssa Chiara Branchini, ha conseguito la laurea magistrale in Scienze del Linguaggio (LM-39) presso lo stesso Ateneo, con una tesi sperimentale incentrata su aspetti di sintassi della LIS, “Indexical signs (IX) in clause-final position in Italian Sign Language (LIS) – A preliminary study”, sotto la supervisione della prof.ssa Chiara Branchini e della prof.ssa Anna Cardinaletti.
In seguito ha collaborato col gruppo di ricerca del progetto LeibnizDream con una borsa di ricerca, al quale è seguito un anno come assegnista con una ricerca su aspetti linguistici della LIS, entrambe supervisionate dalla prof.ssa Maria Teresa Guasti.
Il suo Dottorato di Ricerca è legato al progetto europeo “Realizing Leibniz’s Dream: Child Languages as a Mirror of the Mind”, e si incentrerà sull’acquisizione linguistica in LIS.

News

Prossimi Appuntamenti

settembre 17, 2024
  • BIL Seminar: Margreet Vogelzang settembre 17, 2024 @ 2:30 pm - 4:00 pm Aula 3143 U6 Bicocca

    Introducing the concept of (bilingual) reference profiles: A cluster-analysis approach

    Empirical studies on bilingual children’s reference production have often focussed on comparisons with monolingual peers. In this talk, I will introduce the concept of “reference profiles”: Speakers may exhibit similar or different behaviours in reference production, independently of whether they belong to a specific group (e.g., monolinguals or bilinguals) or whether their production adheres to some norm.
    As an empirical example, I will present data from thirty-seven Greek-Italian bilingual children (Mage = 9;4, range 7;10-11;6) who performed narrative retelling tasks in both of their languages, as well as vocabulary tasks and various cognitive tasks. The data show that the children had a good mastery of reference (i.e. appropriately using null pronouns, full pronouns, or full nouns) in both of their languages. Using cluster analyses, two distinct reference profiles were identified. Further investigation showed that these profiles differed in both their sustained attention and in the use of overspecified REs in contexts where reference to the same referent was maintained. These results are interpreted in light of current cognitive theories of (bilingual) reference processing and emphasise the potential of (reference) profiles for the study of other domains beyond bilingual reference production.

    See more details

Contatti