Alessandra Checchetto

ChecchettoAlessandra Checchetto è stata dottoranda in “Psicologia, linguistica e neuroscienze cognitive” sotto la supervisione del Prof. Carlo Cecchetto. Partecipa al progetto SIGN-HUB (2016-2020): “Preserving, researching and fostering the linguistic, historical and cultural heritage of European Deaf signing communities with an integral resource.”

Si è laureata a pieni voti in Scienze Antropolgiche ed Etnologiche, con una tesi di ricerca sulla LIS tattile, la varietà di LIS in uso presso la popolazione sordocieca segnante.

Esercita dal 1998 la professione di interprete di LIS e LIS tattile, in ambito pubblico e privato. È socia di Anios, associazione interpreti di lingua dei segni italiana. Ha esperienza nel campo formativo, dove si occupa dei percorsi di formazione e aggiornamento di interpreti di LIS.

Dal 2011 al 2016 è stata docente a contratto di LIS tattile e Cultura dei Sordi presso l’Università Ca’ Foscari di Venezia.

News

Prossimi Appuntamenti

febbraio 3, 2025
febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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