Workshop @Milano-Bicocca ‘Multilinguismo in classe: sfide, idee, risultati’ – MultiMind

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  • 16 Mag 2022
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Grazie all’iniziativa di alcuni membri del network internazionale MultiMind, sabato 14 maggio 2022 si è tenuto presso l’Università degli Studi di Milano-Bicocca l’evento ‘Multilinguismo in classe: sfide, idee, risultati’.

Il Workshop era dedicato agli insegnanti che, ogni giorno, si rapportano con studenti multilingui (a tutti i livelli, a partire dalla scuola dell’infanzia fino a coloro che insegnano ad adulti multilingui) con l’obiettivo di instaurare con loro un dialogo e di fornire spunti teorici, nonché presentare alcune attività pratiche.

Hanno presentato durante l’evento: Francesca Foppolo (Università degli studi di Milano-Bicocca, membro di MultiMind, Bilinguismo Conta @Milano-Bicocca e BIL group), Federico Faloppa (University of Reading, membro di MultiMind), Jasmijn Bosch (Università degli studi di Milano-Bicocca, membro di MultiMind, Bilinguismo Conta @Milano-Bicocca e BIL group), Solange Santarelli (University of Reading, membro di MultiMind e Bilinguismo Conta @Milano-Bicocca), Konstantina Olioumtsevits (University of Thessaloniki (AUTH), membro di MultiMind) e Giulia Bettelli (Università degli studi di Milano-Bicocca, membro di Bilinguismo Conta @Milano-Bicocca e BIL group).

Di seguito la locandina dell’evento e alcune foto dello stesso.

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News

Prossimi Appuntamenti

febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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