The SIGN-HUB Project

SIGN-HUB

Sign-Hub è un nuovo progetto di ricerca sulle lingue dei segni finanziato dalla Commissione Europea (programma Horizon 2020).

L’Università di Milano-Bicocca, e in particolare un gruppo di ricercatori del Bicocca Language Group guidati dal Prof. Carlo Cecchetto, è una delle dieci università partner che collaboreranno nei prossimi quattro anni per sviluppare Sign Hub.

Questo progetto di ricerca si prefigge di creare:
i) grammatiche di consultazione online di sei diverse lingue dei segni europee;
ii) un atlante digitale e interattivo per la comparazione delle proprietà grammaticali delle lingue dei segni del mondo;
iii) strumenti di valutazione delle abilità nelle lingue dei segni a fini pedagogici e clinici;
iv) il primo archivio digitale per la salvaguardia del patrimonio storico e linguistico delle persone sorde anziane.

Per maggiori informazioni sulle attività e gli eventi relativi a Sign Hub è possibile collegarsi al sito ufficiale del progetto attraverso questo link: http://www.sign-hub.eu o consultare la pagina Facebook del progetto.

News

Prossimi Appuntamenti

febbraio 10, 2025
  • BIL Seminar "What does atypicality really mean? Language acquisition in autism" - Mikhail Kissine febbraio 10, 2025 @ 2:00 pm - 3:00 pm U6, Sala Lauree, Terzo piano

    Abstract
    "Research on language in autism mostly explores delayed acquisition or atypical use, the reference point being language in non-autistic individuals. Such approaches focus on language disability, but somewhat downplay the acquisition routes that may be specific to autism. More specifically, typical language development is known to be intimately linked to socio-pragmatic, joint communicative experiences. Early-onset and life-long atypicality in the socio-communicative domain are core characteristics of autism, and likely explain why language onset is often significantly delayed in autistic children. However, it is also usually assumed that language trajectories in autism should be correlated with an increase of socio-communicative skills, such as joint attention. In this talk, I will review evidence that some autistic individuals may, in fact, acquire language in spite of persisting strong socio-communicative disabilities. I will also present new results that show that some autistic children are interested in language in and of itself, independently of its communicative function, and display enhanced sensitivity to the acoustic and structural properties of the linguistic input."

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