Elena Pagliarini

ElenapElena Pagliarini è ricercatrice presso il Center for Brain and Cognition (CBC) dell’Universitá Pompeu Fabra (Barcelona). Nel 2016 ha conseguito il dottorato in “Psicologia Sperimentale, Linguistica e Scienze Cognitive” presso l’Universitá degli Studi di Milano-Bicocca. Durante il dottorato, ha lavorato a un progetto che aveva come obiettivo quello di indagare le abilitilità predittive di bambini e adulti con Dislessia Evolutiva. Durante il dottorato, ha trascorso un periodo di ricerca presso l’ ARC Center Macquarie University (Sydney), sotto la supervisione del Prof. Stephen Crain. Dal 2016 collabora con il BabyLAB dell’Università di Potsdam (Berlino), la cui responsabile è la Prof. Barbara Höhle.

I suoi principali interessi di ricerca sono: l’ínterfaccia sintassi-semantica e inferenze pragmatiche (come per esempio le implicature scalari e le inferenze di ‘libera scelta’) nell’acquizione della L1; l’interpretazione semantica dei connettivi logici in una prospettiva cross-linguistica; le abililità di predizione in bambini con Dislessia Evolutiva e Disturbo Specifico del Linguaggio.

Elena è parte del progetto europeo PredictAble: Understanding and Predicting Developmental Language Abilities and Disorders in Multilingual Europe ed è stata coinvolta nel progetto europeo GraMALL: Grasping Meaning across Languages and Learners.

News

Prossimi Appuntamenti

settembre 17, 2024
  • BIL Seminar: Margreet Vogelzang settembre 17, 2024 @ 2:30 pm - 4:00 pm Aula 3143 U6 Bicocca

    Introducing the concept of (bilingual) reference profiles: A cluster-analysis approach

    Empirical studies on bilingual children’s reference production have often focussed on comparisons with monolingual peers. In this talk, I will introduce the concept of “reference profiles”: Speakers may exhibit similar or different behaviours in reference production, independently of whether they belong to a specific group (e.g., monolinguals or bilinguals) or whether their production adheres to some norm.
    As an empirical example, I will present data from thirty-seven Greek-Italian bilingual children (Mage = 9;4, range 7;10-11;6) who performed narrative retelling tasks in both of their languages, as well as vocabulary tasks and various cognitive tasks. The data show that the children had a good mastery of reference (i.e. appropriately using null pronouns, full pronouns, or full nouns) in both of their languages. Using cluster analyses, two distinct reference profiles were identified. Further investigation showed that these profiles differed in both their sustained attention and in the use of overspecified REs in contexts where reference to the same referent was maintained. These results are interpreted in light of current cognitive theories of (bilingual) reference processing and emphasise the potential of (reference) profiles for the study of other domains beyond bilingual reference production.

    See more details

Contatti