Mirta Vernice

persone_0001_mirta_verniceMirta Vernice è entrata a far parte del Bicocca Language Group nel 2009 come ricercatrice post-dottorato, con un progetto di ricerca sull’acquisizione del linguaggio in bambini a sviluppo tipico e atipico (bilingui, con Disturbo Specifico del Linguaggio e dell’Apprendimento). Oltre alle ricerche sull’età evolutiva, si interessa di produzione e comprensione sintattica nell’adulto e di neuropsicologia del linguaggio.

Nel 2009 ha conseguito il dottorato in Psicologia presso l’Università di Pavia, con una tesi sulla produzione del linguaggio negli adulti. Durante il dottorato ha trascorso dei periodi di studio e di ricerca presso la School of Philosophy, Psychology & Language Sciences dell’Università di Edimburgo, Scozia, e il Dipartimento di Psicologia Sperimentale dell’Università di Gent, Belgio.

Nel 2011 è stata uno dei co-autori della Consensus Conference sui Disturbi Specifici di Apprendimento dell’Istituto Superiore di Sanità, Roma. Dal 2012 collabora con il servizio per la divulgazione scientifica sul bilinguismo ‘Bilinguismo Conta’.

News

Prossimi Appuntamenti

settembre 17, 2024
  • BIL Seminar: Margreet Vogelzang settembre 17, 2024 @ 2:30 pm - 4:00 pm Aula 3143 U6 Bicocca

    Introducing the concept of (bilingual) reference profiles: A cluster-analysis approach

    Empirical studies on bilingual children’s reference production have often focussed on comparisons with monolingual peers. In this talk, I will introduce the concept of “reference profiles”: Speakers may exhibit similar or different behaviours in reference production, independently of whether they belong to a specific group (e.g., monolinguals or bilinguals) or whether their production adheres to some norm.
    As an empirical example, I will present data from thirty-seven Greek-Italian bilingual children (Mage = 9;4, range 7;10-11;6) who performed narrative retelling tasks in both of their languages, as well as vocabulary tasks and various cognitive tasks. The data show that the children had a good mastery of reference (i.e. appropriately using null pronouns, full pronouns, or full nouns) in both of their languages. Using cluster analyses, two distinct reference profiles were identified. Further investigation showed that these profiles differed in both their sustained attention and in the use of overspecified REs in contexts where reference to the same referent was maintained. These results are interpreted in light of current cognitive theories of (bilingual) reference processing and emphasise the potential of (reference) profiles for the study of other domains beyond bilingual reference production.

    See more details

Contatti