Lingue dei segni

Studiamo le lingue dei segni, ovvero quelle lingue che non sfruttano il canale uditivo, ma che veicolano significati tramite movimenti delle mani, del corpo e attraverso espressioni facciali. Per via di queste caratteristiche, le lingue dei segni sono lingue di immediato accesso alle le persone sorde.

Siamo inoltre interessati alle conseguenze che l’utilizzo di una lingua dei segni ha sullo sviluppo cognitivo delle persone sorde e udenti.

Siamo coinvolti nel progetto europeo SIGN-HUB, e nello specifico nella creazione di una grammatica della lingua dei segni italiana (LIS) consultabile online e nello sviluppo di strumenti per la valutazione delle abilità in LIS a fini pedagogici e clinici.

News

Prossimi Appuntamenti

settembre 17, 2024
  • BIL Seminar: Margreet Vogelzang settembre 17, 2024 @ 2:30 pm - 4:00 pm Aula 3143 U6 Bicocca

    Introducing the concept of (bilingual) reference profiles: A cluster-analysis approach

    Empirical studies on bilingual children’s reference production have often focussed on comparisons with monolingual peers. In this talk, I will introduce the concept of “reference profiles”: Speakers may exhibit similar or different behaviours in reference production, independently of whether they belong to a specific group (e.g., monolinguals or bilinguals) or whether their production adheres to some norm.
    As an empirical example, I will present data from thirty-seven Greek-Italian bilingual children (Mage = 9;4, range 7;10-11;6) who performed narrative retelling tasks in both of their languages, as well as vocabulary tasks and various cognitive tasks. The data show that the children had a good mastery of reference (i.e. appropriately using null pronouns, full pronouns, or full nouns) in both of their languages. Using cluster analyses, two distinct reference profiles were identified. Further investigation showed that these profiles differed in both their sustained attention and in the use of overspecified REs in contexts where reference to the same referent was maintained. These results are interpreted in light of current cognitive theories of (bilingual) reference processing and emphasise the potential of (reference) profiles for the study of other domains beyond bilingual reference production.

    See more details

Contatti