Marta Curreri

curreri

Marta Curreri è una dottoranda di ricerca in Psicologia, Linguistica e Neuroscienze Cognitive sotto la supervisione del Prof. Fabrizio Arosio.

Marta si è laureata in Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita presso l’Università degli Studi di Milano – Bicocca. Per la sua tesi sperimentale si è unita ad un team composto da dottorandi dell’i3lab (Innovative, Interactive Interfaces Laboratory, Politecnico di Milano) nello sviluppo di un nuovo strumento per l’individuazione di disturbi del linguaggio. Il suo elaborato si è focalizzato sull’applicazione di tale strumento ad una popolazione di bambini bilingui, supervisionata dal Professor Fabrizio Arosio.

Il suo percorso di dottorato è dedicato all’approfondimento del legame tra abilità ritmiche e abilità linguistiche in bambini con dislessia evolutiva, con lo scopo di sviluppare un nuovo strumento di intervento per bambini che mostrano uno sviluppo atipico del linguaggio.

News

Prossimi Appuntamenti

settembre 17, 2024
  • BIL Seminar: Margreet Vogelzang settembre 17, 2024 @ 2:30 pm - 4:00 pm Aula 3143 U6 Bicocca

    Introducing the concept of (bilingual) reference profiles: A cluster-analysis approach

    Empirical studies on bilingual children’s reference production have often focussed on comparisons with monolingual peers. In this talk, I will introduce the concept of “reference profiles”: Speakers may exhibit similar or different behaviours in reference production, independently of whether they belong to a specific group (e.g., monolinguals or bilinguals) or whether their production adheres to some norm.
    As an empirical example, I will present data from thirty-seven Greek-Italian bilingual children (Mage = 9;4, range 7;10-11;6) who performed narrative retelling tasks in both of their languages, as well as vocabulary tasks and various cognitive tasks. The data show that the children had a good mastery of reference (i.e. appropriately using null pronouns, full pronouns, or full nouns) in both of their languages. Using cluster analyses, two distinct reference profiles were identified. Further investigation showed that these profiles differed in both their sustained attention and in the use of overspecified REs in contexts where reference to the same referent was maintained. These results are interpreted in light of current cognitive theories of (bilingual) reference processing and emphasise the potential of (reference) profiles for the study of other domains beyond bilingual reference production.

    See more details

Contatti