Maria Luisa Lorusso

Maria Luisa LorussoMaria Luisa Lorusso ha studiato Psicologia generale e sperimentale all’Università di Padova e ha conseguito prima un Master Europeo in Linguistica Clinica (2001) e poi un PhD in Neuropsicologia dello Sviluppo (2006) all’Università Reale di Groningen.

È responsabile del Servizio di Neuropsicologia dei Disturbi del Neurosviluppo (NDD) dell’ IRCCS E. Medea di Bosisio Parini (LC), dove supervisiona l’attività clinica relativa ai Disturbi Specifici dell’Apprendimento (DSA). Si occupa di metodologia diagnostica e riabilitativa per i disturbi del linguaggio e dell’apprendimento e per i disturbi cognitivi che caratterizzano altre patologie neuroevolutive, fa ricerca in campo clinico, partecipando a vari progetti di ricerca nazionali e internazionali, in particolare sulle basi neuropsicologiche dei Disturbi del Neurosviluppo e sui processi percettivi visivi e uditivi che li caratterizzano. È particolarmente interessata alla contiguità tra diverse funzioni linguistiche e alle tematiche del  bilinguismo  e della E-health e ha sviluppato strumenti utilizzati nelle attività diagnostiche e riabilitative basati sulle nuove tecnologie digitali.

News

Prossimi Appuntamenti

settembre 17, 2024
  • BIL Seminar: Margreet Vogelzang settembre 17, 2024 @ 2:30 pm - 4:00 pm Aula 3143 U6 Bicocca

    Introducing the concept of (bilingual) reference profiles: A cluster-analysis approach

    Empirical studies on bilingual children’s reference production have often focussed on comparisons with monolingual peers. In this talk, I will introduce the concept of “reference profiles”: Speakers may exhibit similar or different behaviours in reference production, independently of whether they belong to a specific group (e.g., monolinguals or bilinguals) or whether their production adheres to some norm.
    As an empirical example, I will present data from thirty-seven Greek-Italian bilingual children (Mage = 9;4, range 7;10-11;6) who performed narrative retelling tasks in both of their languages, as well as vocabulary tasks and various cognitive tasks. The data show that the children had a good mastery of reference (i.e. appropriately using null pronouns, full pronouns, or full nouns) in both of their languages. Using cluster analyses, two distinct reference profiles were identified. Further investigation showed that these profiles differed in both their sustained attention and in the use of overspecified REs in contexts where reference to the same referent was maintained. These results are interpreted in light of current cognitive theories of (bilingual) reference processing and emphasise the potential of (reference) profiles for the study of other domains beyond bilingual reference production.

    See more details

Contatti