Jasmijn Bosch

Picture Jasmijn BoschJasmijn Bosch è una dottoranda nella rete MultiMind, un progetto di ricerca internazionale che si concentra sul multilinguismo. Il suo progetto, ‘Educazione linguistica e alfabetizzazione nei bambini migranti in contesti educativi’, è sotto la supervisione di Francesca Foppolo, Maria Teresa Guasti e Fabrizio Arosio.

Jasmijn ha studiato Liberal Arts and Sciences presso il University College Utrecht e Linguistica presso l’Università di Amsterdam. Durante i suoi studi si è concentrata sull’acquisizione del linguaggio e sulla psicolinguistica. Il bilinguismo è uno dei suoi temi di ricerca preferiti, non solo perché ha il potenziale per contribuire alla conoscenza della cognizione umana, ma anche per la sua rilevanza sociale. Nel suo progetto di dottorato, quindi, studierà l’acquisizione della seconda lingua e lo sviluppo della lettura in diverse popolazioni di bambini bilingui. L’obiettivo finale è di contribuire sia alla teoria psicolinguistica che allo sviluppo di una politica educativa basata sull’evidenza scientifica.

 

News

Prossimi Appuntamenti

settembre 17, 2024
  • BIL Seminar: Margreet Vogelzang settembre 17, 2024 @ 2:30 pm - 4:00 pm Aula 3143 U6 Bicocca

    Introducing the concept of (bilingual) reference profiles: A cluster-analysis approach

    Empirical studies on bilingual children’s reference production have often focussed on comparisons with monolingual peers. In this talk, I will introduce the concept of “reference profiles”: Speakers may exhibit similar or different behaviours in reference production, independently of whether they belong to a specific group (e.g., monolinguals or bilinguals) or whether their production adheres to some norm.
    As an empirical example, I will present data from thirty-seven Greek-Italian bilingual children (Mage = 9;4, range 7;10-11;6) who performed narrative retelling tasks in both of their languages, as well as vocabulary tasks and various cognitive tasks. The data show that the children had a good mastery of reference (i.e. appropriately using null pronouns, full pronouns, or full nouns) in both of their languages. Using cluster analyses, two distinct reference profiles were identified. Further investigation showed that these profiles differed in both their sustained attention and in the use of overspecified REs in contexts where reference to the same referent was maintained. These results are interpreted in light of current cognitive theories of (bilingual) reference processing and emphasise the potential of (reference) profiles for the study of other domains beyond bilingual reference production.

    See more details

Contatti